11 Temmuz 2005, Hürriyet
Öğrencilerden Sanal Borsa
Bilkent Üniversitesi’nde
verilen ‘Yaratıcılığa Dayalı Ürün Tasarımı’ dersini alan öğrenciler,
bir araya gelerek şirket kuruyor, yaratıcı ürünler geliştirip sanal
borsaya açılıyor. Bununla da kalmayıp kapı kapı dolaşıp ürünlerini
pazarlıyorlar. Türkiye’de bir ilk olan dersin benzerleri sadece MIT
ve Standford gibi dünyanın saygın üniversitelerinde okutuluyor.
REYHAN, şimdiye kadar öğrenciler
tarafından toplam 27 şirket kurulduğuna dikkat çekerek,bu
şirketlerin bazılarının çok yaratıcı ürünler
tasarladıklarını,bunların arasında tüpgazın içindeki gazı ölçen
bilgisayarlı ev tartı aleti , reklam alan veya ürün fiyatını
hesaplayan süpermarket arabası veya kamerayla otoparktaki boş
yerleri tesbit eden sistemler olduğunu kaydediyor.Öğrencilerin
tasarladığı bazı ürünlerinse eş zamanlı olarak veya daha sonra
gerçek hayatta da tasarladığını ifade eden Reyhan, bunların arasında
‘Biletix’ ve ‘Ürün barkodunu okuyan alışveriş arabası’ olduğuna
dikkati çekiyor.
Bilkent Üniversitesi öğrencileri, dördüncü sınıfta aldıkları bir
dersle şirket kurup,borsaya açılıyor, yaratıcı ürünler geliştirip,
kapı kapı bu ürünleri pazarlıyorlar.
Bilkent Üniversitesi’nde beş yıldır
okuyan ‘İnovasyona Dayalı Ürün Tasarımı ve Geliştirmesi’ (İDÜTG)
dersini alan çeşitli bölümlerden öğrenciler, bir araya gelerek sanal
şirketler kuruyor, tüpgaz tartısından reklamlı alışveriş arabasına
yeni ürünler tasarlayıp, sanal borsaya açılıyor, bununla da kalmayıp
kapı kapı gezerek ürünleri pazarlamaya çalışıyor.
Dersin koordinatörlerinden Bilkent
Üniversitesi Elektrik ve Elektronik Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Tarık
Reyhan, öğrencilerin yeni buluşların ve kıymetli düşüncelerin önem
kazandığı 2000’li yılların iş dünyasına adapte olabilmeleri için
böyle bir derse ihtiyaç duyduklarını belirterek, şöyle konuşuyor:
‘2000’lerden itibaren , hantallaşan ve giderek ağırlaşan büyük
şirketlerin yanında yeni kurulmuş küçük teknoloji şirketlerine ilgi
arttı.Bu şirketlerin işleyişini öğrencilere öğretmek ve iş
dünyasında başarılı olmalarını sağlamak için böyle bir ders vermeye
başladık.İDTÜTG dersini alan öğrencilerden sanal şirketler
kurmalarını, yenilikçi ürün projeleri geliştirmelerini, gerçek
şirketlerde olduğu gibi bu ürünleri pazarlamalarını istiyoruz, daha
sonra da sanal borsada öğrencilerin kurduğu şirketlerin hisseleri
satılıyor.’
STANDFORD VE MIT’DE VAR
Reyhan, yaratıcı proje derslerinin 1990’ların ikinci yarısından
,itibaren Standford ve MIT (Massacusettes Institute of Technology)
gibi dünyanın önde gelen üniversitelerinde okutulmaya başladığına
dikkati çekerek, Bilkent’te ise dersin bunlardan ayrılan bir
özelliği olduğunu belirtiyor:
‘Dünyada bu dersler ya bölüm içinde sınırlı kalmıştır, ya da en
fazla üç bölümü ilgilendirecek şekilde tasarlanmıştır.Hepsinde de
sadece teknolojik bölümlerin öğrencilerinin yaratıcılığa dayalı
ürünler geliştirilmesi hedeflenmiştir.Bilkent’te ise dersin bölüm ve
fakülte sınırlarını aşarak, işletme , ekonomi , grafik tasarım ve
mühendislik gibi farklı alanlardan öğrencileri bir araya getirmesi
hedeflendi .’
Her şirketin ortalama 4-7 kişiden
oluştuğunu ve görev dağılımını kendilerinin yaptığını kaydeden
Reyhan, ‘Öğrenciler, şirket yapısı içinde Genel Müdür (CEO) ,Finans
Yöneticisi, Tasarımcı, Pazarlama Yöneticisi, Halkla İlişkiler ve
Tanıtım Yöneticisi gibi görevler alıyorlar’ diyor.
SENETLERDEKİ ARTIŞ NOKTA YANSITIYOR
Reyhan, dersin en ilginç ve heyecan verici unsurunun ise sanal borsa
olduğuna dikkati çekiyor.İkinci dönem başında öğrencilerin
kurdukları şirketlerin hisselerinin alınıp satıldığı bir sanal borsa
kurulduğunu belirten Reyhan, borsada oynayan kişilerin ise çeşitli
bölümlerden öğretim üyelerinin olduğunu aktarıyor.Borsanın
açılışında her oyuncuya borsa şirketlerine yatırmak üzere sabit
sermaye verildiğini kaydeden Reyhan, öğrenci şirketlerinin ise dönem
boyunca borsa oyuncularına internet yoluyla yeni ürün ve hamlelerini
sürekli tanıttıklarını anlatıyor.
|