Ağustos 2000, Dünya Gazetesi
Dil
Üstünlüğü Bankacılık Finansta Artı Puan Getiriyor
İki dilin etkin şekilde
kullanılması ile her türlü bankacılık ve finans işlemlerinin dört yıllık bir
lisans eğitimi ile verildiği Bilkent Üniversitesi Bankacılık ve Finans Bölümü'nde
üçüncü bir dil öğrenimi ise teşvik ediliyor. Amaç; finans hizmetlerinin dünya
standartlarında, aynı zamanda dünya dillerinde, Türk mezunların uluslar arası
kuruluşlarda varlık göstermesi ile verilmesi. Lisan programında yer alan tüm dersler
konularında yurtdışında eğitimlerini tamamlamış uzman bir kadro tarafından
veriliyor. Buna ek olarak bölümün girişimi ile her sömestre finans sektöründe söz
sahibi kimi yöneticilerin davet edildiği seminerlerle, bankacılık sektörü ile
öğrencilerin daha lisans eğitimi sırasında aktif olarak ilgilenmeleri sağlanıyor.
Bir an önce sektörün gereklerini gerçek yaşama geçirebilmeleri için lisans
programında eğitim görenlerin borsa raporları hazırlamalarının sağlanması da
diğer bir artı. Bölümün yapısı ve lisans eğitimi ile yaşama geçirmeyi
hedeflediği amaçlar hakkında Bilkent Üniversitesi Bankacılık Ve Finans Bölüm
başkanı Nazmi Demir sorularımızı cevaplıyor.
Bu bölümün kuruluşu ve hedefleri hakkında bilgi verir misiniz? Bankacılık ve Finans
Bölümü , Uygulamalı Yabancı Diller Yüksek Okulu bünyesinde dokuz sene önce hayata
geçirildi. Okulun en büyük kısmını oluşturan bu yüksek okul bünyesinde böyle bir
bölümün kurulmasındaki en büyük amaç Avrupa birliği süreci de düşünülerek,
birden fazla yabancı dil bilen, sektörün ihtiyaçlarına yönelik olarak efektif
raporlama yapabilecek, üçüncü bir dili de olan , yurtiçi ve yurtdışında
çalışacak elemanlar yetiştirmek amaçlanıyor.
Bu hedef doğrultusunda verilen eğitimin içeriği nedir? İlk sene İngilizce ve
Fransızca'nın en etkili şekilde kullanımını sağlamayı amaçlayan dil derslerine ek
olarak 'İş istatistiği', 'Ekonomi' ve 'Matematik' gibi dersler verilirken, ikinci yıl
dil derslerine 'Makro ve Mikro ekonomi' ve bilgisayar destekli 'Muhasebe' ekleniyor.
İkinci yılda öğrencilerimiz İngilizce ve Fransızca rapor hazırlamayı
öğreniyorlar. Bu ilerideki yıllarda sektörde onlara ciddi farklar sağlayacak olan
raporlama derslerinin başlangıcı oluyor. Üçüncü yılda ise meslek dersleri
ağırlık kazanıyor. 'Para ve Banka'nın tüm öğeleri ve 'Banka Hukuku' gibi iş
yönelik dersler veriliyor. Bunları ise 'Menkul Piyasalar', özellikle davranış
bilimleri ,'Pazarlama', 'Kurumlar Finansmanı' ve yatırımlar, uluslararası finansmana
ek olarak sınırlı ve sınırsız seçmeli dersler başlığı altında sunduğumuz
Avrupa Birliği'nde ekonomik ve Pazar sistemlerini veren dersler, EURO, Avrupa
bankacılık sistemlerine yönelik uyum sistemlerinin anlatıldığı dersler izliyor.
Diğer taraftan hukuk dersleri, şirketlerin değerlendirilmesi gibi dersler İktisat ve
İşletme bölümünden alınan derslerle tamamlanıyor. Bunlar da seçmeli dersler.
Bu eğitim sırasında öğrencilerin staj ve proje gibi zorunlulukları var mı?
Öğrencilerimizin teknolojiyi uygulayan, yeniliklere açık, dünya finans sistemlerine
geçmiş kuruluşlarda yaz stajları yapmalarını istiyoruz. Bu bir aylık stajın,
eğitimleri süresince aldıkları derslerin uygulaması açısından önemli olduğunu
düşünüyoruz… Yurtdışında çeşitli bağlantılar ile stajlarını yabancı
ülkelerde yapan öğrencilerimiz de oluyor. Buna ek olarak her dönem ikişer proje
tamamlamalarını istiyoruz. Raporlamalar yapmalarını, çeşitli incelemelerle efektif
sonuçlara ulaşmalarını bekliyoruz.
Sıkça söz ettiğiniz bu 'raporlama' sisteminin önemi nedir? Şu son iki senede
özellikle vurguladığımız bir sistem bu. Amerika'da, Japonya'da ve Uzakdoğu'da
kullanılan tüm bilgisayar yazılımları, özellikle finansman analizleri yapabilecek
yazılımlar öğrencilerimize öğretiliyor. Son iki senedir borsanın endekslerini
yaparak yorumlar yapabilmekte, tüm göstergeleri okuyabilmekte, riski asgariye
düşüren portfolio hazırlayabilmekte ve regresyon analizlerinin tümünü yapabilmekte,
ileriye ait bir takım projeksiyonlar geliştirebilmekteler. Bu şekilde öğrencilerimiz,
Avrupa'da ya da Amerika Birleşik Devletleri'nde bir üniversitenin Bankacılık Finans
bölümünde gösterilen bütün softwareleri burada uygulayabiliyorlar… Örnek vermek
gerekirse bu laboratuarda çalışmak isteyen bir öğrenci, bilgisayarın başına
oturduğunda New York borsasının kayıtlarından, data bazında bir takım bilgileri
download edebilir, excel ortamında analizlerini yapabilir. Bu bilgiler içinde
değişkenleri, değerlendirebilir. Çıkan bu verilerle de word ortamında gereken rapor,
grafiklerle oluşturuluyor. Böylece daha eğitimi sırasında bu sektöre adım atacak
öğrencilerimiz bu sektörde aranan eleman modelini karşılar hale geliyorlar. Tüm
eğitimleri boyunca iki tane rapor hazırlamak zorundalar.
Bölümünüzde yüksek lisans programı var mı? Henüz lisansüstü eğitim
programlarımız başlamadı. Ancak bu mezunlarına master ve doktora olanakları gayet
açık. Gerek yurtdışında gerekse üniversitemiz bünyesindeki İşletme ve İktisat
bölümünde masterlarını yapıp şu an pek çok finans kuruluşlarına yerleşmiş olan
mezunlarımız var.
Uluslararası ekonomi düşünüldüğünde bu öğrencilerin gelişimini nasıl
değerlendiriyorsunuz?
Burada ders veren öğretim kadromuz kendi konularında otorite kişiler. Hem kamu
kesimini hem özel sektörü son derece iyi tanıyorlar. Bu kişiler performans
oranlarını uygulayan, finans analizlerini yapan kişiler , dolayısıyla uygulamaya çok
yakınız. Hukukta da kurumlar finansmanında da bu böyle… |