18 Mart 2004, Tempo
Bilkentliler öteki
Türkiye’yi eğitiyor
BAŞARI
ARTIYOR
Hafta sonları ücretsiz verilen dersler minik öğrencilerin okuldaki başarısını
artırıyor.
- Bilkentli öğrenciler gecekondu bölgelerinde eğitim veriyor.
- Eğitime ve ilgiye ihtiyaç olanlara yardım için çalışıyorlar.
- Çocuklara çeşitli branşlarda ders verip, özgüven aşılıyorlar.
- Kendileri de ‘farklı’ bir dünyayı keşfediyorlar.
300 GÖNÜLLÜ ÖĞRENCİ, 8 OKUL, 2 HUZUREVİ VE 1 YETİMHANEDE TOPLUMSAL DUYARLILIK
PROJELERİ İÇİN ÇALIŞIYOR
Ankara’nın Mamak ilçesi… Gecekondu mahallesinde bir okul… Günlerden cumartesi,
ancak okulun bahçesini dolduran çocuklar, ders zilinin ardından sevinçle
sınıflarına koşuyor. Onları, haftasonu olmasına rağmen okula getiren, Toplumsal
Duyarlılık Projesi’nin gönüllü eğitimcilerinden alacakları dersler ve
katılacakları sosyal faaliyetler.
Bilkent Üniversitesi öğrencilerinden oluşan 300 gönüllü, yaklaşık dört yıldır
Toplumsal Duyarlılık Projeleri (TDP) adıyla, Ankara’nın gecekondu bölgelerindeki
okullarda ders veriyor, çocukların sosyal faaliyetlerine katkı sağlıyor, huzurevini
ziyaret ediyor. Bilkentli gönüllülerin birçoğu, gecekondularla ve gekonduda yaşayan
insanlarla bu proje sayesinde tanışıyor; belki de ilk kez kanalizasyon sularının
dışarıdan aktığı bir sokaktan geçiyor. Bu nedenle gönüllüler, projenin yardım
ettikleri insanlara ve kendilerine dönük iki yönü olduğunu söylüyor.
Toplumsal Duyarlılık Projeleri, eğitime ve ilgiye ihtiyacı olan insanların
ihtiyaçlarını karşılarken, gönüllülere de sosyal ve ekonomik koşulların farklı
olduğu bir dünyayı yakından tanıma olanağı sunuyor. Toplumsal Duyarlılık
Projeleri Genel Koordinatörü Esra Yazıcı, 1999 Marmara Depremi’nin ardından deprem
bölgesindeki çocuklara destek vermek için toplanan bir grup öğrencinin başlattığı
çalışmanın bugün 300 gönüllüye sahip büyük bir projeye dönüştüğünü
söylüyor.
Toplumsal Duyarlılık Projeleri’ni TDP Genel Koordinatörü Esra Yazıcı, proje
koordinatörleri ve öğrencilerle konuştuk.
Toplumsal Duyarlılık Projeleri’nin amacı nedir?
Amacımız, sosyal ve ekonomik yetersizlikler nedeniyle yeterince eğitim alamayan ve
sosyal faaliyetlerde bulunamayan çocuklara eğitim desteği sağlamak. Bilkent gibi bir
okulun öğrencileriyiz. Burada pek çok insanın sahip olmadığı olanağa sahibiz. Bu
sahip olduğumuz sosyal ve ekonomik şansı, bu şekilde topluma geri döndürmeyi
kendimize misyon edindik.
Bilkentlilerin projeye ilgisi nasıl?
Üniversitedeki öğrenciler, bir yerlerde insanların ihtiyaç içinde olduğunun
farkındalar. Geçen günlerde bir tanıtım kokteylimiz oldu. Yalnızca bir gün içinde
yüz elli yeni gönüllümüz oldu. Bu, aslında bizim ne yaptığımızı anlatmamızla
ilgili…
Derse giderken nasıl çocuklar bulmayı bekliyordunuz?
Gecekondu mahallelerinin çocukları, bizim gündelik hayatımızın büyük bir
bölümünde karşılaştığımız çocuklardan farklı. Örneğin, gözlerini dört
açmış bize bakıyorlar; bizden ömür boyu unutmayacakları bilgiler vermemizi
bekliyorlar. İlk giderken benim aklımda öyle bir çekince vardı: ‘Çocukların ya
ağzı bozuksa, ya durup durup kavga ederlerse, bana saygı göstermezlerse.’ Çünkü
otuz kişinin karşısına tek başınıza çıkıyorsunuz. Çocuk psikolojisi eğitiminiz
yok, orada ders vereceksiniz. Ancak hiç endişelendiğim gibi olmadı. Bize saygı
gösteriyorlar. Aileleriyle de ilişkilerimiz çok iyiydi.
Projelerinizi gerçekleştirmek için nereden destek alıyorsunuz?
Bilkent Üniversitesi en büyük destekçimiz. Öğrenci Konseyi karşılıyor. Her bir
projemiz için sponsor bulmamız gerekiyor. Ayrıca, bağışlar için bir banka hesabı
da açtık. Kitap ve giysi bağışlarını da Bilkent kampusu içindeki odamıza kabul
ediyoruz. 6,7 ve 8. sınıf öğrencileri için kitaba ihtiyacımız oluyor. Her şeyi
gönderebilirler, mutlaka uygun bir yer bulunur. Bu iki hafta içinde üç yeni okulla
iletişim kurmayı düşünüyoruz. Bekleyen iki okulumuz vardı zaten, onlara gideceğiz.
Sürekli yeni teklifler de geliyor. Projelerimizde çalışan 300 kadar gönüllümüz
var. bunların 240 tanesi aktif olarak çalışıyor, eğitime giden arkadaşların her
biri kendi alanlarında ders veriyor.
GÜNAY TUNA
Türkoğlu İlköğretim okulu 8. sınıf Öğrencisi: İki yıldır gönüllü
eğitimcilerin verdikleri derslere devam ediyorum. Başarım arttı.
ABDÜL SAMET ŞANVER
Türkoğlu İlköğretim okulu 8. sınıf Öğrencisi: Hafta soları verilen bu dersler,
okuldaki başarımızı olumlu yönde etkiliyor.
CEMİLE ACER
Açıkalın İlköğretim okulu 6. sınıf Öğrencisi: Sosyal yaşantımızda çok güzel
değişiklikler oldu. Örneğin ilgi duyduğum tiyatroyu öğreniyorum.
‘Mutlu etmeye çalışıyoruz’
BURAK YILMAZ
Gönüllü Eğitim Projesi Koordinatörü
Çocukların eğitimlerine katkıda bulunmak, onların sosyal faaliyetlerini artırmak,
yeni bakış açıları kazandırmak ve çeşitli yeteneklerini keşfetmek için
çalışıyoruz. Her okula ortalama 15 gönüllü gidiyor.
ASLI ÇITAK
Yetiştirme Yurtları Projesi Koordinatörü
Yaklaşık 20 üye ile Sincan Yetiştirme Yurdu’ndaki 80 çocuğun ihtiyaçlarını
gidermek ve sosyal hayatlarında başarılı olmalarını sağlamak için çalışıyoruz.
EDA ÖZKARAOĞLU
Manevi Evlat Projesi Koordinatörü
Seyranbağları ve Ümitköy olmak üzere iki huzurevini ziyaret ediyoruz. Periyodik
ziyaretlerimiz. Konser etkinliklerimiz ve hediye kampanyalarımızla huzurevinde kalan
büyüklerimizi mutlu etmeye çalışıyoruz.
EZGİ NUR UZAL
Eğitim İşçileri Projesi Koordinatörü
İlköğretim 6, 7 ve 8, lise 1 ve 2. sınıflardan gelen öğrencilerimizle
faaliyetlerimizi yürütüyoruz. Soroptimist Derneği, ankara Kalesi’nde bulunan
Kültür Evi’ni çalışmamız için bize tahsis etti. Proje kapsamında 13 gönüllü
ile çalışıyoruz.
GÖZDE AHISKALI
TOG Eğitim Sorumlusu
İki proje yürütüyoruz: Bilkent Üniversitesi Personeli Destek Projesi ve Şentepe
Genç Bakış Projesi. Bizim amacımız, dershane gibi bir ortam yaratmaktan çok
çocukların kişisel gekişimine katkıda bulunmak.
|